Analys 203 Web Group

Har på senare tid fått upp ögonen för ett lite mindre bolag som jag även börjat investera i lite smått. Bolaget heter 203 Web Group och är listat på den mindre listan Aktietorget.

Det finns flera aspekter som gör att jag tycker att det här bolaget är otroligt intressant. Framförallt så är det för att bolaget verkar i exakt samma bransch som jag gör med mitt företag. Jag anser mig därför ha en väldigt bra känsla för branschen och vad som krävs för att olika webbprojekt har möjlighet att lyckas. Warren Buffet menar ju på att du alltid ska investera i företag du förstår dig på, vilket jag helt klart gör i det här fallet.

Kort om 203 Web Group

Jag tänkte börja med att lite kort beskriva den verksamhet som 203 Web Group bedriver.

Större delen av verksamheten består i att man äger och driver en rad varumärken och webbplatser. Några exempel på dessa är receptsökmotorn MyTaste vars koncept de har lanserat i över 37 länder. En annan sida är annonssökmotorn allaannonser.se där du kan söka efter annonser över hela webben.

Det här med att de skapar sidor med automatgenerat innehåll, då deras sidor består av en sökmotor som sedan samlar ihop information är ett otroligt effektivt sätt att fylla sidorna med information. De behöver då själva inte lägga resurser på att skapa innehåll utan erbjuder en tjänst där besökarna kan söka information på ett och samma ställe. Istället kan de fokusera på att driva trafik till sidorna och sedan förädla denna trafik för att kunna tjäna pengar.

Kikar vi på koncernens uppbyggnad hittar vi dessa webbplatser under bolaget 203 Brands AB.

analys 203 web group

Utöver de olika webbplatserna ingår även en webbyrå i koncernen där de sitter på expertis inom sökmotoroptimering och att skapa användarvänlighet på webben, kompetenser som är helt avgörande för att tjäna pengar i den här branschen.

Hitta Recept

Hitta recept är en sökmotor för recept som samlar över 4,6 miljoner recept över hela världen. Sidan är språkoberoende och har lanserats i över 37 länder. Sajterna besöks av i snitt 20 000 000 besökare varje månad. Och det här just här som jag tycker det börjar bli riktigt intressant.

Jag vet själv att det går att tjäna pengar online, framförallt om du har mycket trafik och erbjuder besökarna mervärde. Det är något som stämmer in för dessa sajter. Med den mängd trafik som dessa sidor lockar finns en otrolig potential att tjäna stora summor pengar.

I dagsläget är hitta recept sidorna världens näst största receptsajt, med målet att ta ledningen framöver. Tittar vi på ökningen av trafik den senaste tiden så ser det väldigt positivt ut för sidorna.

hitta recept sidorna

Möjligheter och risker

Jag ser enorma möjligheter i det här bolaget då jag själv är väldigt intresserad av branschen och ser vilka resurser bolaget verkar sitta på. 203 Web Group siktar på att bli världens största receptsite, något som öppnar för goda möjligheter till reklamintäkter.

Det jag även gillar är att de på senare tid valt att fokusera sin verksamhet på några få nischer, något jag själv förespråkat många gånger. Därmed sålde de nyligen av en sida som inte verkade inom samma nisch. Smart drag kan jag tycka.

Tittar vi på möjligheterna framöver så är det framförallt den stora mängd trafik de får till sina sidor varje månad. Nu ligger utmaningen i att förädla denna trafik och tjäna mer pengar, utan att förstöra själva värdet för besökarna som givetvis inte vill ha en reklambombad sida.

Något som också skett det här året och som fortsätter framöver, är att de lanserad en ny layout på receptsidorna. Här vill jag verkligen ge dem tummen upp då jag tycker användarvärdet stigit rejält, samtidigt som siffror från vissa länder visat att konverteringen av trafik ökat rejält. Förhoppningsvis kommer vi se resultat av detta redan nästa kvartal eller i början av nästa år, då de nyligen lanserat den nya layouten här i Sverige och flera andra länder.

Nästa möjlighet som jag ser det är deras kompetens inom SEO, alltså att synas i sökresultaten. För det är därifrån de får större delen av sin trafik, och genom att bemästra den grenen har de en otrolig resurs för att kunna tjäna stora pengar.

Om vi vidare ska kolla på riskerna så finns det givetvis en rad sådana. Du ska komma ihåg att detta är ett litet bolag som har ganska låg omsättning på aktier. Det innebär att kursen svänger väldigt kraftigt och det hör inte till ovanligheten att kursen går upp eller ner mellan 5-10% per dag, utan att någon nyhet ligger till grund. Det handlar alltså om små volymer som ger dessa svängar.

Värdering

Aktien har rusat ganska mycket det här året och gått från lite drygt 3 kr upp till dagens värde på ca 14,50 kr per aktie. Det ger ett börsvärde på ca 225 miljoner kronor.

De senaste åren har företaget lagt alla resurser på att expandera vilket är givet för att de ska kunna nå dit de är idag. I år och framöver kommer de istället lägga krut på att få upp lönsamheten och faktiskt bygga upp kapital i bolaget. Ska bli spännande att se hur de lyckas tjäna pengar på den stora mängd trafik de har.

Ett annat plus är att personer med insyn i bolaget äger stora poster aktier. VDn som tidigare inte ägt några aktier har även han köpt på sig en, om inte speciellt stor, post i bolaget senaste månaden.

Har som sagt börjat investera lite smått i detta bolaget och kommer fortsätta hålla ett öga på vad som händer framöver. Som sagt så är det en aktie som är väldigt volatil så det är väldigt stor risk på kort sikt.

Kommer säkerligen skriva mer om detta bolag framöver, men detta får räcka för denna gång.

Äger du aktier i 203 Web Group och vad tror du om bolaget?

Vill du läsa fler artiklar?

Ange din epost här så kommer du få unika artiklar som jag enbart skickar ut via mail.

{ 4 comments… read them below or add one }

Jonas, GFD Webbyrå september 15, 2013 kl. 10:34

Tycker du glömmer en i mina ögon viktig risk, och det är att bolaget helt och hållet verkar inom Googles ekosystem: folk googlar till stor del fortfarande efter tex recept, snarare än att gå direkt till den här typen av siter. I takt med att Google presenterar mer och mer direkt på sina egna resultatsidor ligger en betydande risk i affärsmodellen.

Svara

Fredrik september 15, 2013 kl. 06:52

Du har givetvis en viktig poäng där Jonas. En algoritmuppdatering kan får stora konsekvenser för det här bolaget.

Dock så har den senaste utveckling gått åt att knyta an besökarna till sina sidor. Ta exempelvis matklubben.se som har närmare 1 miljon aktiva medlemmar. Här är du inte längre beroende av att dessa hittar hit via Google utan du har en direktkontakt till dessa.

Samma sak börjar vi se på receptsöksidorna, där mer fokus handlar om att besökarna kan spara recept, dela recept, anledningar att stanna kvar och återkomma till sidan.

Men eventuella ändringar i algoritmen är helt klart en av de stora riskerna med detta bolag.

Svara

websimon oktober 15, 2013 kl. 06:51

Tack för en intressant analys, kan förstå din lockelse som affiliate att investera i ett sådant här bolag. Jag visste inte ens att de var noterade så det var en intressant information 😉

Kan ju också fundera lite granna på var de stora pengarna ligger i en sajt med recept? Är det sådant tryck på annonsering i sådana områden?

Svara

Fredrik oktober 26, 2013 kl. 05:14

Hej Simon!
Personligen så tror jag att det borde vara enkelt att knyta till sig annonsörer för receptsidor, just för att det är en så pass definierad nisch. Folk som besöker dessa sidor gillar att laga mat.

Något som vi också sett i och med den nya plattormen för mytaste är att de hittills lyckats få ca 20 000 personer att registrera sig på sidan, något som vi alla vet är guld i denna bransch. Att ha en egen kanal direkt till besökarna och inte lämna ut sig helt åt Google.

Ska bli spännande att följa detta bolag framöver. Samtidigt som man ska vara medveten om ett sådant här bolag. Dock är ju skulderna inget att tala om i det här fallet vilket är bra.

Svara

Leave a Comment


3 × = arton

Previous post:

Next post: