Är OKQ8 Kortet inte längre bäst?

Jag och sambon har länge använt oss av ett OKQ8 kort för våra gemensamma köp. Här hamnar bland annat matkostnader, utgifter för bilen samt lite gemensamma inköp till hemmet. När jag satt ner och valde mellan möjliga kreditkort eller betalkort för något år sen så föll valet väldigt enkelt på OKQ8 kortet. Det var helt enkelt bäst i sin klass. Kortat var gratis till skillnad mot många andra kort som tar en årasvgift på flera hundra ibland.

Men stora anledningen till att jag och säkert många andra väljer detta kreditkort är på grund av den generösa återbäringen som tidigare var 1% på allt du köpte på kortet. Detta tillsammans med att de inte tog ut någon årsavgift gjorde att det blev en ren vinstaffär att skaffa detta kort mot att använda våra vanliga kort från storbankerna. Därtill kan du även lägga på en marknadsmässigt konkurrenskraftig ränta. Jag säger marknadsmässig med tanke på det ränteklimat vi har idag så får en vara glad om räntan inte är minus nästan.

Nu till det tråkiga. På grund av EU regler som jag egentligen inte är särskilt insatt i så är det här med kort sämre business helt enkelt något kreditkortsutgivarna lär slussa över på sina kunder. Detta har i OKQ8s fall resluterat i att de sänker sin återbäring från 1% till 0,3%. En ganska rejäl säkning med andra ord.

Sen ska man komma ihåg att OKQ8 är ett kreditkort, men där du inte nödvändigtvis behöver utnyttja krediten. Om du alltid ser till att betala den faktura som OK sammanställer varje månad så kommer det inte löpa någon ränta på beloppet utan det fungerar då som ett vanligt betalkort.

Vanligtvis hade jag inte brytt mig om att byta kort i dagsläget, men då vi snart ska göra några större inköp till hemmet kommer den där extra procenten vara kännbart viktig. När jag för övrigt diskuterade den här ”problematiken” jag brottas för med en kollega som har noll koll på ekonomin så förklarade han hur han och sambon hade blivit nekade att köpa en soffa på kredit, just för att affären de inte tillåter lån med betalningsanmärkning på sina kunder. Det är kan vi säga raka motsatsen till den problematiken jag brottas med.

Vill du läsa fler artiklar?

Ange din epost här så kommer du få unika artiklar som jag enbart skickar ut via mail.

Comments on this entry are closed.

Previous post: