Att ligga före sin tid som affiliate

Idag är det väldigt många som tjänar pengar på olika affiliateprogram på internet. Utbudet har åtminstone i mina ögon närmast exploderat på senare år från att ha varit mycket poker/bingo annonsörer till att idag innehålla alltifrån mat till träningsmaskiner. Möjligheterna är smått oändliga med lite kreativitet och rätt angreppssätt om man vill tjäna en slant i denna onlinevärld.

För att spinna vidare så kan man konstatera att det handlar om alltifrån småsummor till lite större summor för de flesta. Ofta handlar det om många bäckar små och med tillräckligt många kanaler kan detta generea en hel del kosing på sikt. Men för den som drömmer om stora pengar snabbt kan det uppstå lite problem (tycker förövrigt aldrig att snabba pengar är speciellt lockande och hållbart i längden). Även om annonsörerna idag är fler så är även konkurrensen betydligt hårdare. Det krävs gediget arbete och i många fall kanske du ska sikta in dig på en liten nisch av någons affiliateprogram istället för att brottas med de redan etablerade aktörer om hela kakan. Då hamnar vi återigen där – många bäckar små.

Vart hittar man då den stora fångsten? Ja, då gäller det att vara ute i god tid – eller snarare ute före alla andra. Tänk dig någon av de berömda shoppinggatorna i någon storstad. På denna gata tjänar folk som har etablerade affärsverksamheter otroliga pengar. Samtidigt är det jäkligt svårt att trycka in en större verksamhet mitt bland alla aktörer – de flesta idéer som platser är tagna. Du kanske med lite tur skulle kunna trycka in en lite mikronischad verksamhet men då är vi återigen där – många bäckar små.

Svaret som jag ser det är helt enkelt att ligga före sin tid. Du skulle i exemplet ovan ha byggt upp en affärsverksamhet på gatan i början när den kanske var i en tidigt uppåtgående trend men samtidigt inte så het att alla ville etablera sig där.

Samma sak gäller på internet. Frågan man kanske inte ska ställa sig är inom vilket område man tjänar mest på idag – då det i regel är den frågan alla andra inom branschen ställt sig och därmed är den höga konkurrensen ett faktum. Snarare bör man fråga sig – vad kommer härnäst, vad kommer slå igenom i morgon? Det blir i sig lite spekulativt men samtidigt en spekulation som har potential till en otroligt hög avkastning på sikt.

Ta onlinedating som ett exempel. För tio år sedan skulle folk säkert skratta om någon nämnde det. Idag är det lika accepterat som vilket annat kontaktannonsmedel som helst.

För att summera upp det hela så tror jag en bra och långsiktig strategi inom affiliatebranschen är att försöka slå sig in på någon nischad del lite här och där och sen försöka krydda med morgondagens kanske stora marknad. Lyckas man med det – ja då lär man kunna tjäna en hel del pengar.

Vill du läsa fler artiklar?

Ange din epost här så kommer du få unika artiklar som jag enbart skickar ut via mail.

{ 5 comments… read them below or add one }

Stefan Nilsson februari 19, 2011 kl. 03:15

Kloka ord. Jag tror att en naturlig utveckling har varit att man börjar med smala oupptäckta nischer för att sedan flytta till varianter av nyckelordet såsom ”billig tandblekning hemma” i takt med att kundstarka nischer mättas. Nästa steg är, som du skriver, att föregå massan och hitta nischer innan efterfrågan finns. Önskedrömmen vore givetvis någon sorts databas (t.ex. Google) där man kunde se vad som ökar kraftigt i efterfrågan. Risken är dock att man redan är för sent ute i takt med att allt fler letar efter nya områden att tjäna pengar på. Det är trots allt oerhört enkelt att komma igång idag, även om det är tufft att nå resultat och leva på det.

Nu svamlar jag eftersom tankarna springer iväg på olika metoder för att se kommande trender men jag hoppas att min tanke går fram. Å andra sidan är detta inget nytt fenomen utan där har i många år suttit anställda (eller?) vars enda uppgift ligger i att upptäcka potentiella trender inom olika nischer.

Svara

Fredrik februari 19, 2011 kl. 03:43

Helt klart som du säger. Fördelen med internet är ju att alla ”framtida” nischer i alla fall vad jag tror är så sjukt många. Det behöver heller inte vara gigantiska nya marknader utan bara man är där lite innan det stora behovet skapas så har man ett otroligt utgångsläge :)

Svara

Johan februari 21, 2011 kl. 01:29

Jag tror mer på att man är snabb i fingrarna när man märker att en ny eller cool tjänst ska lanseras. Om man bedömer den som intressant så ska man ju givetvis slänga upp en affiliatesajt om det om det går.

När en tjänst lanserades så höll jag på med en sajt, men jag råka formatera om min dator utan en kopia på sajten. Nu i efterhand så ångrar jag mig att jag inte kodade om sidan då jag vet att andra som gjort liknande som jag tänkte göra tjänat riktigt mycket pengar på det.

Svara

Fredrik februari 21, 2011 kl. 02:04

Håller med att det funkar att vara snabbt. Men det är ju egentligen samma sak fast man är några steg efter. Skulle man råka ha en sida om ett ämne som sedan exploderar i popularitet så sitter man ju i en guldsits. Det är ju i sig väldigt svårt att förutspå vad som komma skall.

Svara

Fredrik J februari 27, 2011 kl. 03:03

Jag håller med dig helt, är ganska ny med affiliate och håller på med lite olika sidor. I datorns värld och internets värld där allt växer i rasande takt gäller det som du säger att tänka vad skall bli stort nästa månad? Lyckas man hitta just det, och redan då har något etablerat då kan man räkna med att man kommer att tjäna pengar.

Inom andre områden på ‘internet’ kan man även titta på vad som är stort och försöka komma på hur man kan göra det bättre — har tjänat en slant eller två på det sättet också.

Svara

Leave a Comment


+ 4 = nio

Previous post:

Next post: