Eftertraktat att vara egen företagare

Många drömmer fortfarande om att vara egna företagare i Sverige men det råder ingen tvekan om att det blir allt svårare att starta eget företag som sedan ska stanna på marknaden år efter år.

Det är viktigt att bemästra “multitasking” och få i ordning ekonomin, få kontroll över marknaden och utvidga affärsnätverket strategiskt. Men eget företagandet fortsätter växa på grund av intresset och modet av att anta utmaningarna med ett eget företag.

Fler satsar digitalt

Vi lever i en tid där allt fler svenskar vill vara egna chefer och starta egna företag. Tack vare att den digitala världen nu blivit så stor har man fått väldigt många möjligheter. Det är möjligheter som inte fanns för 20 år sedan.

Många har hängt på trenden att starta företag online vilket ger en möjlighet att nå ut till potentiella kunder världen över. Dagarna då man knackade dörr för att jaga kunder är förbi och man satsar istället på att marknadsföra sig online. Detta innebär att det är viktigt att följa med i den digitala utvecklingen och uppgradera sina kunskaper.

På grund av den digitala utveckling kan kostnader uppstå när det kommer till att ha den rätta tekniska utrustningen till lokalen eller det som behövs till företaget. Många företagare lånar pengar till att kunna hjälpa verksamheten på traven. Med Fair-laan.se kan man smidigt jämföra bland flera olika långivare och få möjligheten till att låna utan UC.

Fördela arbete och kompetenser

Att etablera sig online har dock fler fördelar än att enbart nå ut till sin specifika kundkrets. Genom att driva ett online-baserat företag sparar man även pengar som annars läggs på en dyr lokalhyra samt behovet att anställa mycket personal.

Det är inte ovanligt att online-företag klarar sig på att anställa endast en handfull av kompetenta personer som sedan hjälper till att driva företaget framåt. Som med så mycket annat är det kvalitet, och inte kvantitet, som räknas.

Det är viktigt att omge sig av personer som kan bidra till företagets utveckling vilket stämmer både online och offline. Många har en tro att man måste göra allt på egen hand när man är egenföretagare, men detta stämmer inte. Det gäller istället att hitta nyckelpersoner med specialkompetens inom viktiga områden, så som marknadsföring, PR samt kommunikation. Detta ger egenföretagare chansen till att fokusera på dem personer som är duktiga på sin nisch, istället för att försöka göra allt själva, vilket leder till en massiv stress.

Genom att fördela arbetet på ett smart sätt lämnar man dörren öppen för nya idéer och är samtidigt mer produktiv. Forskning visar att människans hjärna filtrerar bort saker som den anser är utan betydelse. Att försöka göra allt samtidigt innebär alltså att hjärnan inte kan fokusera på alla saker samtidigt med en likvärdig intensitet.

Att jobba smartare är prioritet

Att försöka göra allt själv är inte bara mindre smart utan kan även leda till utbrändhet. Det är en av anledningarna till mer än hälften av egenföretagare lägger ner sina verksamheter inom de första 5 åren. Det bör därför inte vara första prioritering att jobba hårt utan snarare att jobba smart.

Ett annat skäl till att företag läggs ner är att man missat att analysera kundernas beteende samt behov. Marknadsföringen bör således alltid vara nummer ett på prioriteringslistan hos företagare. De som hamnat i en knivig situation kan tillfälligt låna utan UC till företagskostnader där marknadsföring bör vara satsningen.

För att öka chanserna ytterligare att lyckas bör man ha en klar affärsplan, även om den kan förändras, att utföra en noggrann marknadsanalys och se till att marknadsföra sitt varumärke. Det sistnämnda är något som ofta glöms bort. “Branding” som det heter på engelska tar tid men är utan tvekan ett av de viktigaste elementen för att sticka ut i mängden.

Det handlar alltså inte enbart om att ha en unik idé eller en stark produkt i bakfickan utan man måste kunna kommunicera effektivt med kunderna. Ta till exempel McDonalds; när du får syn på ett gult M med en röd bakgrund kopplar du det automatiskt till deras varumärke. Det är resultatet av effektiv branding.

Comments on this entry are closed.