Företagare och Student – att fördela tiden

Året börjar närma sig sitt slut och vad som varit ett otroligt roligt, lärorikt och spännande år på alla sätt och vis ska saker och ting nu knytas ihop och avslutas. Som student och företagare så innebär detta en väldigt hektisk tid då jag dels är mitt inne i en tentaperiod (den sista någonsin!) samtidigt som bokslutet närmar sig. Jag nämnde i ett tidigare inlägg att jag lärt mig otroligt mycket när jag drivit eget företag och det här med bokföring är en av sakerna. För det är inte helt självklart hur saker och ting ska bokföras och det är lätt att fastna i djungeln av alla termer och regler.

Något som varit extra lärorikt det här året är att jag drivit företaget samtidigt som jag varit student, två saker som kräver enormt med tid periodvis. Detta har inneburit att jag varit tvungen att prioritera vad som ska göras och vissa gånger varit behövt skjuta upp eller lägga det ena åt sidan.

 

Grunden handlar om god planering

Det första jag fick lära mig var vikten av god planering. För struntar man i den biten kommer det till slut inte finnas tid till varken det ena eller andra. Att hela tiden strukturera upp vad som ska göras, helst i ToDo-listor har gjort det betydligt enklare att sedan fördela ut tiden.

Planerar man heller inte blir det svårt att veta vad som ska prioriteras före något annat.

När man älskar det man jobbar med blir det genast enklare

En otrolig fördel jag haft är att jag verkligen älskar det som sker i min enskilda firma. Alltså att skapa webbsidor, att optimera dessa, bygga länkar och helt enkelt skapa dessa små pengamaskiner. Detta gör att studierna som ofta har striktare deadlines har prioriterats först, medan jobbet med sidorna har skett i andra hand och mycket under fritiden.

En annan viktig sak jag lärt mig är att det är bättre att göra något litet varje dag än ingenting. För det är många som resonerar att de inte hinner med verksamheten på grund av allt annat i vardagen så som jobb, barn familj osv. Saken är den att bygga en länk, skriva en artikel eller slänga upp en wordpressmall tar inte särskilt lång tid. Har du bara planerat vad som ska göras så tar det kanske 15 minuter att göra en sådan syssla. Samtidigt kanske det känns lite men gör en av dessa saker varje dag så lovar jag att du kommer märka skillnad på dina resultat och inkomster.

Så kom ihåg, älska det du gör och det är alltid bättre med lite jobb än ingenting alls!

Vill du läsa fler artiklar?

Ange din epost här så kommer du få unika artiklar som jag enbart skickar ut via mail.

{ 2 comments… read them below or add one }

Patrik december 17, 2011 kl. 05:37

Känner igen mig i detta. Dock utgör min todo-list lika mycket stress över att se hur mycket jag måste göra som lugn över att ha en någorlunda struktur på det. Ska nästan bli skönt med en anställning efter examen. 😛

Svara

Fredrik december 19, 2011 kl. 07:21

Jo visst kan det bli stressigt, men känner man att det blir allt för mycket press med ToDo bör man ändra struktur på dem eller strunta i dem helt under en tid.

Svara

Leave a Comment


tre − = 0

Previous post:

Next post: