Hur vet du att du lyckats?

Under mina snart fyra år på civilingenjörsutbildningen så har vi haft en rad föreläsningar om vikten av att ha tydliga mål oavsett om man jobbar enskilt eller i grupp. Det kanske blir ännu tydligare i just större projekt som involverar fler personer och då vikten av att alla jobbar i samma riktning för att man i slutändan ska hamna där man från början hade tänkt dig.

För min del så har det alltid varit viktigt med tydliga mål, vare sig det har handlat om skolan eller träning. Genom att sätta upp tydliga nedskrivna mål så motiverar jag mig själv till att prestera bättre. När jag sedan uppfyllt något av målen kan jag kryssa för dem vilket oftast känns väldigt bra och en indikation på att man rör sig i rätt riktning med det man håller på med.

Hur ska då ett mål vara?
Om hela vitsen med mål ska fungera fullt ut så är det i min mening viktigt att man har några viktiga saker i baktanke:

  • Det ska vara mätbart: Att målet faktiskt går att mäta är kanske den allra viktigaste punkten. Du måste kunna veta när du uppnått målet. Att ha ett mål i stil med ”vältränad nästa sommar” är väldigt luddigt då det inte finns en klar definition på vad vältränad innebär. Däremot skulle ett sådan mål kunna vara ”att springa 3 km på under 15 minuter”.
  • Var realistisk: Att sätta upp orimliga mål kan ofta få motsatt effekt. Istället för att motivera och känna att man rör sig i rätt riktning, så kan det istället kännas hopplöst om man lagt ribban för högt. Det gäller att ha balans så det inte blir allt för svårt men samtidigt utmanande så man utvecklas.
  • Sätt upp delmål: Detta är lite av en favorit. Om du har ett mål som sträcker sig över en längre tid kan det vara smart att dela upp det stora målet i mindre delmål. Detta kommer garanterat motivera dig längs vägen.

Mina mål med SEO och webbutveckling
För min del så älskar jag att utveckla nya hemsidor och känna att man skapar något. Om man sedan kan tjäna sig en slant i form av reklamintäkter så är det bara en bonus. Just sökmotoroptimering är för mig en stor utmaning där varje hemsida man skapar blir ett delmål i sig att få den att klättra högre upp bland sökresultaten.

När det gäller mina nya sidor så har jag satt upp en del mål, framförallt ganska många små-mål men även några större som kommer bli betydligt mer utmanande. Eftersom jag bara  gått ut officiellt med en hemsida än så länge så kan jag lite snabbt dra några mål jag har med den.

Sidan jag pratar om är min informationssida om pensionen och pensionssparande. Eftersom denna sida är en av mina första seriösare satsningar så har jag lagt ribban lågt till en början (tror jag).

  • Tjäna in domän- plus webhotellkostnader. Detta borde inte vara en omöjlighet.
  • Ranka top 30 på ppm
  • Ranka top 10 på jämför pensionsbolag
  • Skrapa ihop 50 inlänkar

Eftersom jag på många områden (t ex länkbygge) är relativt nylärd har jag ingen vidare uppfattning om hur pass många inlänkar man faktiskt kan ordna utan att arbeta ihjäl sig. Kommer förmodligen ta upp dessa delmål och säkert fler för den delen med i framtiden, antingen då jag uppnått dem eller om jag nu inte lyckas göra det och i så fall reflektera över vad jag kunnat göra bättre etc.

Vill du läsa fler artiklar?

Ange din epost här så kommer du få unika artiklar som jag enbart skickar ut via mail.

{ 4 comments… read them below or add one }

Stefan Nilsson november 28, 2010 kl. 11:23

Bra inlägg som tål att funderas kring. Senaste året har jag reviderat min projektplan var tredje månad vilket har funderat väldigt bra även om domänrean ställde till med en del prioriteringsproblem eftersom jag nu måste fokusera på att utveckla dessa så fort som möjligt för att veta vilka som ska behållas (ska dra in 99 kr / året). Däremot så utvecklade jag ett nytt system förra helgen som nu håller stenkoll på mina sajter (senaste inlägg, pagerank, inkomst, ranking på sökord, utgångsdatum, etc), något jag borde ha gjort för länge sedan för att veta vilka som drar in pengar.

Det absolut svåraste inom affiliatebranschen är att man inte har en susning om hur många länkar som krävs eller hur många personer som söker på ett ord. På så vis har det varit svårt för min del att lägga upp mål såsom ”ta en förstaplats” under mina tremånadersrapporter. Istället har det främst varit fokus på innehåll och antal länkar.

Angående dina mål så upptäckte jag att det endast finns 8 träffar på Google om man söker på ”jämför pensionsbolag” (med ” ”) och Google Sökordshjälmedel hävdar att det inte finns någon som söker på det.

Svara

Fredrik november 29, 2010 kl. 07:51

Tre månader känns som en bra period att köra mellan. Men sen blir det ju som du säger ibland att det dyker upp saker (som domänrea) och då man helt plötsligt får en lite ny prioriteringslista 😛

Vad anser du vara bra antal inlänkar stefan? alltså hur många

Svara

Stefan Nilsson november 29, 2010 kl. 11:05

Det är tyvärr omöjligt att säga. På en av mina sajter ligger jag på en 16-plats med 45,245 inlänkar. En annan sajt ligger på en 5-plats med närmare 198 inlänkar. Du får helt enkelt kontrollera dina konkurrenters antal och utgå ifrån det. Glöm inte bort att länkarna även är värda olika mycket.

Svara

Mikaela november 29, 2010 kl. 12:04

Mycket intressant inlägg må jag säga! Jag undrar bara kort och gott om du kan lägga upp en bild på dig själv. kramar mikaela

Svara

Leave a Comment


två + 8 =

{ 1 trackback }

Previous post:

Next post: