Intervju – Magnus Bråth från Pineberry

Då var det dags för ytterligare en intervju här på Legendarisk. Den här gången får ni ta del av Magnus Bråth som svarar på frågor om SEO och sina sysslor borta på Pineberry, där han arbetar med sökmotoroptimering. Vad gör egentligen en sökmotorexpert? Hur kan man få sin blogg att placera sig bättre i sökresultatet? Det är bara några av frågorna som Magnus har svaret på.

Hej Magnus! Berätta lite om dig själv och vad du sysslar med

Jag arbetar med sökmotoroptimering på Pineberry som är ett Stockholmsbaserat SEO-företag. Oftast hittar man däremot mig i Costa Rica där jag jobbar hemifrån den mesta av tiden.

Vad var det som fick dig att börja med hemsidor och sökmotoroptimering?

Som för så många andra så startade det med en egen site och behovet att driva bra trafik till den. Jag började påta själva, läsa det som fanns att läsa och experimentera med olika typer av lösningar på de problem jag stötte på. Efter ett tag blev det till ett renodlat SEO-företag där jag jobbade som sökmotorkonsult med kunder.

Idag arbetar du bland annat som sökmotorexpert på Pineberry, hur ser en typisk arbetsdag ut och vad gör egentligen en sökmotorexpert?

Huvuddelen av mitt jobb går ut på att reda ut det som är krångligt och att se till att våra sökmotorkonsulter har de verktyg de behöver för att kunna leverera så bra SEO som möjligt till våra kunder. Förutom att sätta mig in i de krångligare siterna vi arbetar med så gör jag mycket tester, provar olika vägar framåt och sånt. Allt för att vi ska kunna knipa bra positioner åt dem vi jobbar med. Pineberry är lite speciellt med att vi är så noga med kvaliteten på sökmotoroptimeringen, det kommer nog av att vi är det första helt transparenta bolaget i branschen. När man faktiskt visar vad man gör måste det ju vara något man kan stå för.

Vad är ditt bästa tips om man vill få sin hemsida eller blogg att placera sig lite bättre i sökmotorerna men kanske inte har så bra koll på programmering och SEO?

Jag skulle börja med titlar, titel på startsidan och titlar på alla undersidor. Se till att de är unika och innehåller de sökord du tänkt dig med respektive sida. Med det på plats så skulle jag engagera mig i bloggande i segmentet, lära känna bloggare, blogga själv och helt enkelt se till att bli en del av det samhället. Då brukar länkarna komma.

Vilka förändringar tror du att vi kommer se inom sökmotoroptimeringen framöver?

Jag är övertygad om att Google kommer hantera spam bättre, det har varit ett dåligt år på den fronten och de behöver verkligen skärpa sig.

Sist men inte minst, har du själv några personliga mål för i år?

Förhoppningen är att min spanska ska bli bättre, trots att jag bor i Centralamerika så pratar jag oftast svenska i arbetet och engelska med min fru.

Ett stort tack till Magnus som tog sig tid att svara på frågorna trots semester!

Vill du läsa fler artiklar?

Ange din epost här så kommer du få unika artiklar som jag enbart skickar ut via mail.

{ 3 comments… read them below or add one }

Petter Hedman juni 5, 2011 kl. 08:00

En bra intervju med Magnus!

Han har verkligen koll på läget!

Petter

Svara

Fredrik juni 6, 2011 kl. 09:39

Helt klart! Riktigt duktig kille

Svara

xKurdi juli 16, 2011 kl. 07:16

Magnus är en klippa! Många inlägg som han har skrivit på sökmotorkonsult har varit grunden till min sida om import av bilar från tyskland. Sajten har gått bra, mestadels för att jag även agerat utifrån det han har skrivit!

Tack, Magnus.

Svara

Leave a Comment


× 7 = femtio sex

{ 1 trackback }

Previous post:

Next post: