Jag skulle nästa våga påstå att AdSense är ett av de enklaste sätten att annonsera på internet, och därmed förhoppningsvis tjäna några kronor på sina hemsidor. Säkert inte det bästa, men det är både lätt och smidigt! Något som däremot är svårare är att sedan öka annonsintäkterna. Det finns en rad skräckexempel på folk som använder sig av AdSense på helt fel sätt och inte verkar ha ögnat den minsta tanke åt annonsplacering. Ska man använda sig av annonser ska man göra det synligt och inte gömma de längst ner i hörnet eller någonstans där de knappt syns. Dessutom börjar annonser på hemsidor bli lika självklara som annonser i kvällstidningarna så det finns ingen anledning att sopa dem under mattan.
Som sagt kan de första klicken komma ganska snabbt med de första besökarna. Om man däremot vill maximera sina intäkter så får man oftast arbeta betydligt mer. Här tänkte jag lista och kommentera tre riktlinjer som jag tycker är bra och som man kan arbeta efter när man ska försöka få ut så mycket som möjligt av sin annonsering. Dessa tre går hand i hand men ger lite olika angreppssätt och sätt att tänka.
- Fler besökare – Denna är ju ganska självklar. Däremot är det många som fokuserar för mycket på de befintliga besökarna och varför dessa inte klickar. Detta är däremot ett helt annat problem som vi kommer till lite längre ner. Så jobba med att få fler besökare till din sida.
- Annonsplacering – Att placera sina annonser rätt är inte bara viktigt utan ett måste om man vill få ut maximalt av sina annonsintäkter. Här finns det inget givet svar på vad som är allra bäst för din hemsida. Däremot finns det lite generella riktlinjer som kan vara bra att testa på.
i) Inbakat i texten, detta är en klassiker att man helt enkelt placerar några annonser i början av texten.
ii) I slutet av texten, principen här är att när besökaren läst igenom texten vill man oftast läsa vidare så varför inte erbjuda vidareläsning via annonserna?
Sen är det även viktigt att man försöker få annonserna att kännas som en naturlig del av sidan. Detta kan innebära att länkarna har liknande färger som övriga länkar på sidan. Kom dock ihåg att man ska kunna urskilja vad som är annonser och inte. Det gäller att du har koll på Googles Programpolicy.
- Analysera dina besökare – Kunskap är makt och en nyckel till lyckad annonsering är att ha koll på dina besökare. Detta kan man göra på två sätt. Det ena är att använda sig av Google Analytics och se hur besökarna hittar till sidan och även vad de verkar använda mest på din sida. Det andra verktyget är AdSense rapporter. Här kan du se vilka annonstyper som verkar genera mest. Ju mer data du har desto värdefullare analyser kan du göra.
Så kort och gott, ut och testa utan att du bryter mot några programregler. Sen gäller det att ha tålamod.
{ 2 comments… read them below or add one }
Relevansen är det viktigaste! 😀
Relevans är A och O idd 🙂