Är mitt uppe i att läsa klart Gary Vaynerchucks bok Crush it, föregångaren till hans nyligen släppta Thank you economy. Hittils är boken riktigt bra och väldigt inspirerande, för i första hand köpte jag boken för att få lite extra inspiration då jag tror att en del av innehållet är riktat till en bredare publik med mindre onlinevana och därav lite mer basic saker.
Men som alltid levererar Gary och en tanke som jag verkligen föll för var hur folk ser på analytics. Jag vet hur jag själv gör och jag antar att många gör på samma sätt. Google analytics är ett väldigt bra verktyg för att ha koll på sina besökare, hitta trender, veta vad man kan förbättra och helt enkelt mot vad man ska optimera. Siffror är ju jättevackert och självbeskrivande i det här fallet. Så innan jag går vidare kan man lätt konstatera att verktyget är ett måste om man vill ha någon om helst koll på vad som händer på hemsidan rent siffermässigt.
Vad döljer sig bakom siffrorna?
När du besöker analytics för att se hur många som besöker din webbplats får du en siffra på antalet besökare respektive antalet unika besökare. Detta kan ju vara bra att veta. Dock ger det här inte hela bilden. Visst du får en siffra på ett antal, men det säger ju inget kvalitativt. För det analytics helt missar är ju VEM som döljer sig bakom den besökssiffran. Låt mig ta ett exempel.
Du har precis startat en hemsida om fotboll. Du är riktigt duktig på området och skriver bra, men besökarantalet imponerar inte. Du kanske bara lyckas få ett 20-tal besökare om dagen vilket du inte riktigt är nöjd med och väljer därför att lägga ner. FEL! Du gillar ju att skriva om det här och att det “bara” är 20 personer som läser om dagen säger inte allt. Tänk om den 14e besökaren visar sig vara en tidningsredaktör för ett stort fotbollsmagasin och gillar dina texter? Tänk om han gillar dem så pass mycket att han vill ge dig en chans att skriva för deras magasinet? Nu låter det inte så dåligt längre.
Möjligheterna är enorma. Den viktiga poängen här är att så länge du sysslar med det du älskar att göra, skapar de sidor som kanske inte betalar bäst men ändå intresserar dig så är chanserna att gå långt betydligt större än vid det omvända. Låt inte besökssiffror hindra dig från att skriva det du älskar att skriva om, som sagt en av dessa besökare kan kanske erbjuda dig världens karriärmöjlighet.
Keep dreaming och kör på med det du älskar.
{ 2 comments… read them below or add one }
Har man bara 20 besökare om dagen så känns det inte så trovärdigt att en chefsredaktör eller liknande ska läsa bloggen. Då har man ju inte optimerat för något specifikt sökord precis och det vore otroligt om man skulle bli kontaktad av en sådan person.
Men visst, det är möjligt och jag förstår precis vad du menar.
Chansen kanske inte är enorm men den finns där. Dock är poängen att siffrorna i detta sammanhang kan ses som ett skal, de ger mycket info men de missar även en massa viktiga saker som ex det jag skriver om 🙂