Att starta eget är för många att uppfylla en dröm. Förhoppningsvis så bygger man företaget kring det man älskar att göra allra mest och konsten att tjäna pengar på det man tycker är roligt är nog något som de flesta skulle vilja lära sig. Ett problem för många när man startar eget är att få tiden att räcka till. De flesta har ett jobb vid sidan av samtidigt som man har familj och andra intressen som kräver tid. Hur får man då tiden till att sakta men säkert bygga upp sitt företag för att det en dag ska vara starkt nog att motivera mer tid från exempelvis ditt vanliga jobb. Nu tänkte jag berätta hur jag gör.
En morgonmänniskas guldtid
De flesta av oss är antingen morgonmänniskor, att man är pigg på morgnarna och kan gå upp tidigt eller vice versa är man kvällsmänniska. För egen del så har jag alltid varit morgonmänniska och haft lätt att gå upp tidigt. Förmodligen är det något som setat i sedan barndomen då båda föräldrarna gick upp tidigt. Detta har inneburit att jag är som mest produktiv tidigt på morgonen och fram till lunch.
Min filosofi har varit att varje dag göra något för att expandera och föra företaget framåt. Genom att gå upp en timme tidigare varje dag har jag därmed hittat tid även de dagar som man inte borde hittat tid. Det sköna med att gå upp någon timme tidigare, arbeta och få saker gjorda är att när resten av personerna i hemmet vaknar så kan man umgås med nära och kära och samtidigt känna att man varit produktiv.
Ta lite av dötiden
Jag skulle bli förvånad om någon webbintresserad där ute inte spenderar lite tid åt slösurfande. I själva verket så brukar de flesta spendera en massa tid åt dessa, jag själv inkluderat. Genom att analysera sin dag och skriva ner hur mycket tid man lägger på slösurfande, tv-tittande osv så kan man säkerligen hitta lite tid varje dag man kan ägna åt företaget.
Jag säger inte att man inte ska kunna koppla av med lite slötittande på tv, men om du precis som jag älskar det du gör med ditt företag så är det underhållande i sig och kan lätt bytas ut mot något dåligt tvprogram.
Planera in tiden
Om du är seriös med din verksamhet så finns det inget som säger att den inte ska få tid precis som mycket annat i din vardag. Ett bra sätt att få tid är att helt enkelt planera in tid i kalender där man uteslutet ska jobba med något inom företaget. Varför inte sätta ut två timmar på tisdag, två på torsdag etc.
Jag tror det viktigaste när man ska arbeta med sin verksamhet är att man verkligen får egentid till det. Att försöka vara produktiv i tv-soffan med en massa folk runtomkring en samtidigt med en massa ljud från tvn är knappast effektivt.
För att summera inlägget kan du alltså:
- Utnyttja om du är morgon eller kvällsmänniska och gå upp lite tidigare eller var uppe lite längre.
- Ta lite från dötiden så som tv-tittande.
- Planera in tiden i kalendern.
{ 8 comments… read them below or add one }
Bra summering. Det är viktigt att hitta tid som egen företagare / eller privatperson.
Men ibland har det gått överstyr (hänt mig) att man inte orkat “jobba” och bara låtit projekten lega åt sidan i någon eller några dagar. Sånt drabbar bara en själv och den som vinner på det är konkurrenterna..
Sånt händer mig med och är rätt säker på att det händer dem flesta. Men det behöver inte alltid vara till ens nackdel att man tar och lägger projekten åt sidan. Ta exempelvis sidans ålder eller för att undvika att man inte bygger länkar för kraftigt, då är det bra att lägga allt åt sidan 🙂
Ja där har du faktiskt en poäng 🙂 Det du säger är sant, helt klart.
Istället skulle man dock kunna utnyttja den tiden till att kanske skriva content eller jobba med annat istället för att slösurfa..
Precis. Det sköna med att alltid ha flera projekt igång samtidigt men i olika faser är att det alltid finns olika typer av arbetsuppgifter. 🙂
Ja, vem känner inte igen sig med att slösurfa istället för att vara produktiv. Det händer nog de flesta att arbetsmoralen blir låg eller obefintlig.
Därav är det nog viktigt att planera in tid för arbete, gärna med vilken typ av arbete man hade tänkt utföra.
Exempelvis, Måndag 17-20 nya länkar, osv.
Jag måste göra så iallafall, annars hade jag gjort en massa saker samtidigt och det blir gärna lite spretigt och tidskrävande då.
Jag försöker också göra precis som du säger att man planerar in när man ska jobba och absolut viktigt vad man ska göra. För ofta finns det massor av saker som behöver göras men som är svårt att komma på när man väl sitter där och ska jobba.
Detta är verkligen en riktig utmaning, speciellt när man har många bollar i luften samtidigt.
I mitt fall, så har jag också svårt att fokusera under längre stunder. Det är oerhört lätt att Google Reader åker fram, eller Reddit för den delen. Vad gäller den biten så försöker jag lösa det genom https://www.rescuetime.com, som mäter allt man gör på datorn och skapar rapporter där man själv kan ställa krav på hur många timmars produktivitet man vill ligga på. Det löser inte allt, och är inget för paranoida människor kanske, men för mig upplever jag att det hjälper. Att ligga på 60% produktivitet får mig att se det som ett datorspel där jag vill “höja poängen”. 🙂
Det andra stora problemet ligger i familjelivet. Med ett relativt stort hem, samt sambo och barn, så blir det svårt att fokuserat jobba utan att något annat måste göras. Det vetefan hur man ska lösa detta egentligen, när man jobbar hemifrån. Tips på det?
Bra tips med Rescuetime där. Inget jag själv testat på ännu men verkar helt klart intressant.
När det gäller familjelivet och sambos osv så är det en svår fråga. Men så länge man har det hela som ett intresse och fortfarande har ett vanligt jobb eller går i skola så får man försöka hitta tid när övriga i familjen ägnar sig åt sina egna intressen och aktiviteter. Sen gäller det nog bara att pusha, att helt enkelt gå upp 1-2 timmar tidigare några dagar i veckan.
Hur det än är så vill man gå riktigt långt får man kämpa på och som sagt gå upp lite tidigare, eller hålla sig uppe några kvällar i veckan.