En entreprenör behöver nätverk – både socialt och för affärer

Att nätverka är ett måste för alla entreprenörer. Vare sig du tycker om det eller inte – det är verkligen något du behöver göra. Detta av flera anledningar. Givetvis för att skapa nya affärskontakter som leder till fler, bättre och lönsammare kunder men också för den sociala biten. För egenföretagande kan vara ensamt ibland. Läs vidare där vi förklarar varför och hur du bör nätverka.

Är du en egenföretagare har du säkerligen en inre drivkraft som fått dig att starta din egen verksamhet. Du nöjer dig troligen inte med att sitta som anställd och göra det du blir tillsagt. Du vill mer. Entreprenörer är en speciell typ av människor – så antagligen också du.

Vem du känner är viktigare än vad du kan

Visserligen är dina kunskaper och din erfarenhet för att du ska lyckas som egenföretagare viktiga. Dock är “vem du känner” ännu viktigare. Det spelar ingen roll hur bra din produkt är eller hur väl paketerade dina tjänster är – har du inte kontakterna kommer det inte att sälja.

Mässor bra för nätverkande.

För dig som är ny – besök mässor

Är du ny eller ung inom entreprenörskap och vet inte var du ska börja? Har du inget befintligt nätverk som du kan vända dig till? Mässor och utställningar där likasinnade befinner sig är då en perfekt start, vare sig det handlar om potentiella kunder eller möjliga samarbetspartners.

Även om du inte träffar dina kunder där kan det vara en källa till inspiration. Genom att lära känna din målgrupp får du reda på vad de eftersöker, vad de saknar och vad de kan tänkas köpa av dig. Tänk långsiktigt. Även om det inte leder till sälj idag kan det leda till nya kunder i framtiden.

Några tips för dig som ska besöka en mässa:

  • Kom med ett öppet sinne, prata med alla
  • Öva på din säljpitch – lär dig formulera din affärsidé snabbt
  • Ta med dig visitkort och tveka inte att ge bort det till folk
  • Följ upp efteråt – skicka ett meddelande/e-mail/ett samtal till folk du pratat med

Gemensamma kontakter

Många entreprenörer får kunder och samarbetspartners genom gemensamma kontakter. Någon som känner någon som känner någon. Sprid därför ordet och berätta vad du gör/erbjuder/säljer. Du kommer bli överraskad hur snabbt det kommer gå att träffa folk som är i samma bransch eller är i behov av just dig och dina tjänster.

Nätverkande grupper

Ta reda på vilka nätverkande grupper som finns inom din bransch eller i ditt närområde. Både offline och online finns massor av grupper där du kan träffa intressant folk. Vare sig det handlar om ett webinarium online, ett event för säljare eller något som kommunen anordnar. Det finns massor av grupper där du kan träffa personer och nätverka med.

Ett exempel på en sådan grupp är Pokerface. Det är ett nätverk för kvinnliga entreprenörer och chefer för företag. En gång per år möts 80 (endast kvinnliga) chefer över ett parti poker och samtalar om entreprenörskap. Ett perfekt tillfälle att träffa folk att byta erfarenheter med samtidigt som de gör något kul ihop.

entreprenör och utveckling
Nätverk viktigt för entreprenören.

Sociala medier – viktigare än någonsin

Sociala medier är jätteviktigt – det visste du kanske redan. Men det går inte att betona nog: sociala medier är JÄTTEVIKTIGT. Många du ger ditt visitkort eller telefonnummer till kommer tappa bort det förr eller senare. Men är ni länkade på sociala medier kommer ni alltid kunna se och följa varandra och återuppta kontakten.

Några år i framtiden kanske den där personen som inte alls var intressant har bytt jobb och numera är högintressant för dig. Det skulle du aldrig upptäcka om det inte vore för att ni är vänner på sociala medier.

Avslutningsvis

Nätverkande är otroligt viktigt för dig som är entreprenör. Både för att träffa nya kunder men också för den sociala biten. Ofta hör de två ihop – den ena kontakten kan leda till den andra osv. Bli inte förvånad om vissa av dina kunder också blir dina vänner. Så sätt igång redan idag – börja nätverka!

Comments on this entry are closed.