Jag antar att det är rätt vanligt att man har ett gäng affiliate/adsense sidor inom samma nisch. Detta är fördelaktigt ur flera perspektiv – dels kan det vara lättare att bygga upp en bra offpage optimering med liknande länkar, lättare att skapa satellitsidor osv. Det kanske mest självklara är ju att man säkert är och om inte annat blir jäkligt duktig på just det området.
Det man kanske inte tänker på direkt är att denna nisch kan vara starkt säsongsberoende. Precis som på fjällhotellet kanske du då får uppleva en hög- och lågsäsong. Dessa variationer kommer säkerligen synas bland dina intäkter. Därför kan det vara bra att inte vara helt och hållet säsongsnischad. Nu kan du ju säkert dra in storkovan under din respektive högsäsong, men det är tråkigt att se intäkterna falla under lågsäsong och inget som direkt höjer motivationen.
En resesida, flera resesidor
Har man till exempel en sida om Grekland, en resesida som man tycker funkar bra är chansen stor att man fortsätter och skriver en sida om en grekisk ö eller kanske ett annat resmål vid medelhavet. Skriver du mycket om trädgårdar och blomjord så kanske du vill expandera med en sida om olika träd. Nog med exempel, tror ni förstår vad jag menar.
Säsongsnischade affiliatesidor
Som jag nämnt så finns det en rad fördelar med att ha liknande sidor. Dock finns det en ganska stor nackdel – din intäktsström blir väldigt oregelbunden över året. Ok nu är detta inte hela världen men helt klart något man ska ha i åtanke. Vissa ämnen är helt enkelt väldigt säsongsberoende. Vi köper till exempel mer glass under sommaren, så din sida om glassar kommer säkerligen dra in mer pengar under den tiden. En sida om skidor kommer säkert dra tills sig mer besökaren under vintersäsongen osv.
Nu ska man inte mäta all sin framgång med intäkter/dag i adsense, men då jag tror det flesta på ett eller annat sätt påverkas av det kan det vara värt att ha en någorlunda säsongsoberonde alternativt flera olika säsongsnischer i sin hemsideportfölj.
Har du själv märkt att dina intäkter varierat som du tror beror på just säsongen?
{ 13 comments… read them below or add one }
Det där känner man igen väl. Både att man skapar sajter inom samma nisch men även säsongsvariationerna. För min egen del skulle jag uppskatta att jag har 60/40 fördelat på sommar/vinter.
Instämmer med Kristoffer gällande det sistnämnda.
Jag har inte särskilt många sajter inom samma nisch — men jag har sajter som är något säsongsnischade, så att säga. 60/40, där 60 inträffar någon gång vid våren — precis nu 🙂
Hehe tänkte lite på en sak du nämnde förut Nabil faktiskt när jag skrev detta, med att intäkterna från din skosida var riktigt hög under vår-sommer men betydligt mindre under vintern av naturliga skäl 🙂
Jag ligger nog mycket sommar just nu hehe 😛 försöker dock vikta över till mer säsongoberoende sidor.
Shit vad man kan misstolka det sista jag skrev där 😛
Btw nabil blev sjukt motiverad att testa en adsense grej sen du skrev ditt inlägg idag, så ska prova att byta ut en av mina bästa annonser mot en som förhoppningsvis är ännu bättre 🙂
Jag har själv samma problem. Så fort jag får foten i en ny nisch så plöjer jag ner mig fullständigt vilket man kan se på alldeles för många sajter om först kameror och sedan träningsartiklar. Tittar jag på min statistik så har jag drastiska toppar på februari/mars och september/oktober vilket jag inte riktigt kan se anledningen till.
Jag har också tappat vissa månader utan någon som helst koll på varför. Har i vissa fall inte sett någon speciellt säsongsvariation i de fallen utan bara ett random tapp.
Tror att de flesta verksamheter och företag upplever säsongsvariationer. För den som är beroende av inkomsten gäller det att spara i ladorna för eventuella svårare tider, skulle tro att många av de som konkar har missat just det. Själv vet jag faktiskt inte än hur det ser ut under ett år för mig men lägger undan mer än hälften av vinsten varje månad för att säkra. =)
Kloka ord Jonas! Precis som du säger, det är ju faktiskt så att det kan ses som svårare att driva företag i goda tider då många gärna väljer att spendera istället för att spara lite av kakan till tuffare tider.
Precis, kan man dra igång under en lågkonjunktur vet man hur man hushåller även när det går lättare. =)
Känner igen detta…
Ett tips är att bygga ett flertal sidor i närsläktade nischer eller subnischer. Använder man sig av emailmarknadsföring kan man då enkelt skicka närbesläktade utskick till “hela” sin webbplatsarmada…
Petter
Smart tips där Petter. Det är ju faktiskt en stor fördel att kunna skicka masskick.
Mina projekt är faktiskt inte så säsongsbetonade överhuvudtaget, men jag har faktiskt tänkt tanken att med flit försöka leta upp en del säsongsbetonade ord, för det känns som att det kan vara mindre konkurrens kring dem.
Men det stämmer kanske inte då? Intressant frågeställning, hur som helst!
Intressant tänk där, jag har också funderat på det. har ett par domäner som är extremt säsongsberoende som ännu inte utvecklats. Får se om jag kan hitta någon lönsamhet i de projekten sen 🙂
{ 1 trackback }