I mitt senaste inlägg så skrev jag lite om Facebook-annonsering vilket jag prövat den senaste tiden. Utöver det så har jag även testat att annonsera via Adwords vilket helt enkelt är den sida av myntet som betalar ens Adsenseintäkter. Jag tänkte nu spinna vidare på dessa två annonseringsmetoder och ta upp saker som jag tyckt varit bra respektive mindre bra med varje metod. Observera att det inte kommer bli en direkt jämförelse mellan dem då jag anser att man bör använda dessa för att annonsera olika typer av sidor. Mer om det längre ner.
Facebook ett bra komplement
Om du är ute efter att skicka trafik direkt till din sida så kan jag inte rekommendera att använda annonsering på facebook. Där tycker jag Adwords är betydligt bättre och oftast billigare. Precis som mycket annan annonsering så kan du här välja att betala när någon klickar på din annons, eller betala för ett visst antal visningar. Jag föredrar det förstnämnda eftersom vi vill få folk att klicka och helst agera när det gjort så.
Syftet med Facebookannonsering har varit att få mer folk att gilla min sida, alltså min facebooksida och inte den direkta sidan. Detta i sin tur kommer att kunna användas som en plattform för att kommunicera med dessa personer. Genom att folk gillar din Facebooksida kan du i sin tur göra uppdateringar som dessa personer ser. Med andra ord så betalar du en engångsavgift för att personen ska gilla din sida men du kommer sedan kunna nå ut till denna flera gånger om.
Så för att summera min erfarenhet och lista för-/nackdelar:
Fördelar:
*Bra för att bygga en community kring din webbsida
*Bra plattform för att nå ut till potentiella kunder
Nackdelar:
*Dyrt
*Inte alltid lätt att konvertera folk som gillar sidan till en eventuell sale eller action.
Adwords fungerar över förväntan
Det är framförallt en sida som jag använt Adwords annonsering till hittills och måste säga att det gått över förväntan. Dels så har det kostat betydligt mindre än jag väntade mig och det hela har lett till både affiliateförsäljningar och adsenseintäkter som mer än väl täckt upp för annonskostnaden.
Fördelar:
*Enkelt och effektivt
*Billigt (väldigt beroende på nisch)
*Lätt att mäta effekt av annonseringen
Nackdelar:
*Hård konkurrens inom vissa områden
Summa summarum
Jag är väldigt kluven till om Facebookannonseringen är värd pengarna. Kommer dra ner på den biten. Något som dock är säkert är att jag kommer fortsätta med Adwords annonserna. Dessa har visat sig vara väldigt effektiva hittills och gett ett plus för sidan i fråga.
{ 5 comments… read them below or add one }
Vad bra att du fick bra resultat genom AdWords. Hur optimera du dina kampanjer? Lust att dela med dig av ett par artiklar/länkar som du läste som fungerade för dig?
Nu förstår jag att du inte vill avslöja dina metoder men det är ju inte exakt det jag frågar efter heller.
Trevlig kväll, Fredrik! 🙂
Hej Yasa!
Kan inte påstå att jag optimerat mina adwordskampanjer så mycket hittills mer än att testat olika annonsrubriker / annonstext.
När det gäller artiklar kan jag inte hjälpa dig då jag kört helt och hållet på att prova mig fram på egen hand. Har faktiskt inte läst något hittills.
Hej igen, Fredrik.
Jaha ok, men då förstår jag. Huvudsaken är iaf att du hittar en metod som fungerar för dig. Har du tänkt på att satsa mycket på AdWords kampanjer fram över eller blir det ren SEO?
Jag hade tänkt att läsa ett par “optimera dina AdWords-kampanjer” artiklar men ibland borde man pröva sig fram så man kommer in i det hela naturligt.
Håller med om svårigheten att få fb annonser att konvertera, eller i alla fall veta om det konverterar, har ju inte hittat något bra sätt att mäta konverteringen
Skulle gärna ha något sätt att mäta detta på men verkar ju inte vara ngn som löst det på ett bra sätt. Kör du mycket adwords simon?