Jag tror vi är många som har en och annan boll i luften samtidigt. Det verkar vara en egenskap som många entreprenörer dras med.
För min del har jag fast jobb som ingenjör där jag lägger minst 40 timmar i veckan. Jag driver även eget företag vid sidan av. I år investerade jag även i en bostadsrätt som jag har renoverat från grunden. Träning är även viktigt och något jag försöker hinna med minst fyra gånger i veckan.
Utöver det här så har jag min familj och vänner som jag vill ägna så mycket tid som möjligt med.
Ibland när jag reflekterar över alla sysslor jag har så kan jag inte förstå hur jag faktiskt hinner med allting. För hur det än är kan jag inte påstå att jag är särskilt stressad. På något sätt har jag lärt mig hantera många saker utan att det ska påverka min hälsa.
När jag även tittar på hur jag arbetat det senaste året så är det några saker jag märkt som säkert bidragit till att jag lyckats hålla kvar alla bollar i luften. Här tänkte jag skriva om två av dessa som jag tror många kan ha användning av för att helt enkelt få tiden att räcka till.
Lär dig fokusera och koppla bort
När man har många järn i elden så är det lätt att man försöker arbeta och tänka på flera saker samtidigt. Jag är och har aldrig varit ett fan av så kallad multitasking när det kommer till att göra ett arbete. Utan istället så har jag verkligen sett till att fokusera på arbetet jag sysslar med för stunden.
Är jag på jobbet så vill jag verkligen vara på jobbet och då menar jag inte enbart fysiskt utan även mentalt. Visst kan man ägna en och annan tanke åt företaget eller vad man ska göra efter jobbet, men fokuset ska ligga på arbetet helt klart. På samma sätt vill jag vara närvarande mentalt när jag är med min familj. Om jag umgås med min fästmö så vill jag inte sitta och tänka på firman och saker som behöver göras där, för då är det ju ingen vits att umgås om man ändå är någon annanstans i tankarna.
Detta är något jag verkligen fått jobba med och gör det än idag. Det är så lätt att man tar upp laptopen när man ser på film och bara kollar mailen. Nej så vill då inte jag ha det.
På samma sätt vill jag ha lugn och ro när jag väl jobbar med firman. Om jag bestämt att jag på söndagen ska arbeta förmiddagen med firman så ser jag till att inte sitta i tv-rummet där andra är, utan då vill jag sitta i lugn och ro med fokus på firman.
Poängen här är alltså att lära sig fokusera på den rådande uppgiften och koppla bort allt annat. Oavsett om det handlar om att vara närvarande när du äter mat med din familj, eller om du skriver text till en webbsida.
Jobba i intervaller
När man har begränsat med tid att arbeta med företaget så är det lätt hänt att man tar all strötid man kan hitta. Helger är kanske bekant en vanlig tid man lär ägna åt företaget.
Förut var det ofta så att jag bestämde mig för att jag en viss dag i veckan skulle arbeta med företaget. Låt oss säga en söndag. Saken är den att ofta dyker det upp många andra saker när man är ledig från sitt vanliga jobb så något jag märkte var att jag var otrolig ineffektiv när jag körde hela lediga dagar för att arbeta med företaget. Hade jag bestämt mig för att jobba 8 timmar så kändes det som en otroligt lång tid vilket gjorde att man arbetade lite, surfade lite, facebooka lite osv. Knappast effektivt och ingen vidare fokus på själva uppgiften.
Idag har jag en lite annorlunda approach. Nu försöker jag att arbeta högst två timmar i streck och sedan avbryta för att göra något annat. Så en företagssöndag kan se ut så att jag arbetar 2 timmar med några väl utvalda uppgifter. Ofta hinner jag nätt och jämt klart med dessa under den utsatta tiden. Sen kanske jag tränar eller umgås med min familj i 1-2 timmar. Efter det återgår jag och kör 2 timmar till. I vissa fall kan det bli 3 st 2 timmars pass en sådan dag, men vanligtvis två.
När jag kortade ner deadlinen på detta sätt så fick jag så otroligt mycket mer gjort jämför när jag försökte ägna hela lediga dagar åt det. Nu säger jag inte att detta kommer fungera för dig, för du kanske gillar att arbeta på ett helt annat sätt, men för min del så har det verkligen effektiviserat mitt arbete. Det jag får gjort på 2 timmar kunde jag tidigare sprida ut på en hel dag och ändå inte vara klar med uppgiften.
{ 0 comments… add one now }