Syftet med de flesta domänerna jag köpt har varit att skapa ett innehåll och sidan driva webbplatsen. Tanken att köpa en domän enbart för att sedan sälja domänen till ett högre pris har inte riktigt varit en del av min affärsstrategi. Dock blev det ändring på det idag då jag fick ett helt ok bud på en av mina outvecklade domäner.
Jag tänker inte gå in på vilken domän det handlar om men den har en väldigt stor potential inom sitt område. Budet låg på 4000 kr plus ev flyttkostnader. Ett till synes helt ok bud men efter att ha funderat en dag så insåg jag att det skulle vara lite förhastat att sälja till det priset och så här tänker jag.
Domänen har stor potential då den består av ett sökord med väldigt stor sökvolym kontra liten konkurrens. Affiliatemöjligheterna är många och att tjäna en slant med AdSense borde inte vara något problem. Låt oss säga att sidan teoretiskt sett borde kunna dra in runt 500 kr i månaden efter någon månad. Detta innebär att jag redan första året tjänat in försäljningspriset samt alla omkostnader. Med andra ord vore det en rätt bra affär, jag menar vilken affär som helst där du har en pris/vinst som är mindre än 1 är ju ruskigt bra. (Lite skadad av mitt aktieintresse). Alltså det faktum att du redan första året tjänat in hela kostnaden. Nu tror jag inte domänmarknaden är så pass mogen att den tar hänsyn till alla dessa nyckeltal ännu.
Så i det här fallet tänker jag vara långsiktig och istället fortsätta med mer innehåll till sidan. Har redan några artiklar klara som jag tänkte lägga upp snart.
Jag brukar tänkta lite såhär när det gäller domäner och webbplatser ur ett ekonomiskt perspektiv. Detta kan efterlikna fastighetsbranschen där domänen i det här fallet är marken. Precis som i fastighetsbranschen är läge A och O vilket för domänen motsvarar domännamnet. Ett bra domännamn är en förutsättning för ett lyckat webbprojekt. Här kan man välja att bara köpa tomten för att sedan sälja vidare den. En till synes lyckad affär i många fall. Man får då vinsten i form av en ev värdeökning när försäljningen sker. Andra alternativet är att bebygga tomten/domänen, dvs förädla det hela. Man väljer alltså att kanske bygga ett hyreshus på marken eller en hemsida på domänen. Nu ökar inte bara värdet på tillgången utan skapar även en intäktsmöjlighet. I fallet fastigheter kan det vara lägenheter som ger hyresintäkter varje månad medan domänen kan generera pengar via reklam och affiliatemarknaden.
Båda aspekterna är intressanta men rent investeringsmässigt så skiljer de sig ganska kraftigt åt. Min investeringsfilosofi både när det gäller aktier och i det här fallet hemsidor är att försöka skapa ett kassaflöde. Från aktier eller fastigheter är detta utdelningar respektive hyror och hemsidan i sin tur reklamintäkterna. I det fallet blir värdet i sig inte lika intressant utan det är flödet av pengar man fokuserar på. Det är precis det jag försöker bygga upp, ett stadigt kassaflöd – en extra inkomst varje månad.
Fördelen med det är att man kan återinvestera pengarna vilket ger en enorm hävarm via ränta-på-ränta effekten över tid. Man kan likna det med att plantera frön. Man slänger ut lite frön hela tiden och efter ett tag har man en gigantisk skog. Det tar betydligt längre tid men vinsten, ja den är i alla fall jag villig att vänta på. Och kanske viktigaste utav allt att man lär sig ju så otroligt mycket av att hålla på med detta och pengarna – ja det är ju bara en grym bonus.
För det tror jag det är viktigt att poängtera. Pengar kan aldrig vara den största drivkraften om man vill lyckas stort. Drivkraften ska vara att man verkligen älskar att göra det projektet nu går ut på. Gör det du älskar så ska du se att pengarna följer med!
Avslutningvis tänkte jag tipsa om en rolig tecknad film som beskriver just det här med kassaflöde! Var långsiktiga. Detta klipp är väldigt enkelt men säger ändå så otroligt mycket.
{ 6 comments… read them below or add one }
När det kommer till värdering av domäner med webbsidor som har inkomst, tycker jag att man lägst ska sikta på 2,5-3ggr årsvinsten. Men det finns ju många andra faktorer som också spelar in.
Att sikta på kassaflöde är mer säkert, värdeökning är spekulation men kan å andra sidan ge bättre avkastning.
Låter som en rimlig siffra Benny. Och visst blir värdeökning en mer spekulativ business. Kassaflöde är ju något som är väldigt tråkig kortsiktigt och därav ogillas av många, men ska man vara långsiktig som alla borde vara är kassaflöde the shit. 😉
Jag och många med mig har utan tvekan samma mentalitet som Pablo. Problemet är ofta att där dyker upp oväntade hinder (mindre sökvolym), vattnet tar slut (intresset dör ut) eller liknande problem som gör att idén inte fungerar i praktiken. Det hindrar en dock inte från att fortsätta kämpa.
Angående domänförsäljning så har jag för mig att man på WN räknar månadsinkomsten x 24 för att på så vis få fram ett pris. Det fungerar dock inte på nya domäner där man måste försöka få fram ett vettigt pris baserat på målgrupp, konkurrens och det arbete som krävs.
Du har en poäng i det du säger, men det problemet skulle jag vilja säga är en annan sak. Lösningen på mindre sökvolym, vattnet tar slut osv är helt enkelt diversifiering. Man måste sprida sina risker. Det är ju få affärer som är transparenta och utan hinder på vägen. Och fördelen men hemsidor är ju att kapitalinvesteringen från början inte behöver vara speciellt stor.
Beror på hur man ser på saken 🙂 Egentligen har domännamnet bara betydelse “offline” för att det ska vara lätt att komma ihåg och knappa in så länge den mänskliga faktorn är inblandad. Väl ute på nätet så är det innehållet som räknas. Som ett exempel så låg min blogg etta i Google på en IKEA relaterad sökning för några dagar sedan. God tvåa var IKEA själva 🙂
För att upprätthålla kvaliteten på domänen så måste man uppdatera innehållet kontinuerligt annars blir man snart utkonkurrerad.
Om man däremot bygger upp en bra tjänst på domänen som drar till sig användare, då kan domänen få ett rejält värde. Då tänker jag på tjänster som blocket eller någon av de större bloggportalerna där användarna bidrar till att skapa innehållet.
Det stämmer ju det du säger. Men samtidigt så tycker jag personligen att domännamnet i sig kan ha stor potential för att dels locka typeins besökare och även ge besökaren ett serieöst intryck direkt i sökresultatet. Sen tycker jag att domänen precis som meta description ger en hint om vad som borde finnas på sidan, alltså ett sätt att göra reklam för innehållet på sidan.
Sen på lång sikt håller jag helt och hållet med dig, då är det bra innehåll som räknas.