Det lär ju inte ha undgått någon att e-handeln verkligen har blommat ut de senaste åren. Mycket av framgången tror jag beror på att det har blivit ett betydligt enklare moment med logistiken även för den mindre aktören och att betalningsmöjligheterna är fler och billigare. Sen är det ju självklart bekvämligheten att med några klick kunna beställa hem en vara som förmodligen är billigare än vad den fysiska butiken kan erbjuda.
Själv har jag vid åtminstone två tillfällen varit nära att starta en e-handel. Båda har kommit upp i samband med enkla försäljningsmöjligheter som dykt upp och som har varit väldigt nischade på sitt område. Det är också där, just supernischade e-handelssidor som jag tror är bästa möjligheten för någon som vill öppna sin första butik på internet. Att ta sig an en för stor utmaning och försöka sälja exempelvis coola prylar som många redan sysslar med tror jag blir för svårt och risken att man ger upp för tidigt är nog rätt stor. Så istället för att sälja hockeytillbehör så kanske man säljer skridskoskydd.
Fördelen med att starta en e-handelsbutik jämför med en fysisk butik (förutom de uppenbara anledningarna så som lokaler osv) är att man har möjligheten att just supernischa sig. Att sälja exempelvis balettskor i en småstad tror jag kan vara väldigt svårt, på internet däremot är marknaden betydligt bredare och dina e-hyllor behöver inte innehålla mer än just balettskorna. Här finns också möjligheten att optimera din sida för just ordet balettskor vilket kommer vara enklare än att optimera för dansartiklar etc.
Syftet med supernischning är att man inte ska ge upp för att konkurrensen är för stor. Det är precis som för vilken hemsida som helst du bygger där du försöker optimera mot ett visst ord. Jag tror man ska börja smått (om man nu inte har en superidé som dessutom har lite konkurrens) för att inte riskera att försvinna för snabbt. Själv så planerar jag att inom de närmsta åren starta upp åtminstone en e-handel och jag är rätt säker på att det kommer vara en nischad sådan. Jag är inte ute efter att konkurrera med giganterna, hellre en liten e-handel som fungerar än en stor som försvinner bland sökresultaten. Många bäckar små som man brukar säga.
{ 6 comments… read them below or add one }
Jag var nära på att starta e-handel i höst, men det gick inte som tänkt. Så jag väntar några månader till 😀
Tror jag läste lite om det på din blogg. Ska bli kul att följa dig sen när du väl startar upp den. 🙂
Ytterligare en stor fördel med e-butiker jämte affiliatesajter är också provisionen.
Om du har en webbsajt som rankar högt hos Google på till exempel “badbollar”, där du samlat massor av affiliate-länkar, ökar självklart din provision enormt mycket om du istället har en e-butik med badbollar att sälja. Provisionen blir ju 100%, vilket kan jämföras med affiliate-sajterna som i sina bästa stunder kan ge dig 15-20 %.
Bra poäng där!
Vet flera personer som varit framgångsrika med en eller flera affiliatesidor som de istället konverterat till e-butiker för att få mer för varje sale så att säga.
Skulle tro att jag har en av sveriges mest nischade e-butiker i koppargruvan? =) Vad har du själv för planer?
Grymt jobb där med koppargruvan Jonas! Jag har väl inga direkta planer just nu mer än att jag tror att driva e-handel skulle passa mig som handen i handsken. Sen vad det blir som säljs det får tiden avgöra 🙂